Translate

dijous, 25 d’abril del 2019

BORGONYA 2019.



La Colònia de Borgonya, cada any celebra el seu aplec i
cada any volen fer innovacions, per engrandir, la seva festa.
Enguany, per fer el dia mes complert, pel mati han arreplegat
un munt de cotxes classics, per ser acompanyats en aquesta
diada.
 La gent de fora si ha bolcat, amb una cinquantena de
vehicles classics, repartits pels carres de la colonia, a mes
de 4 vehicles industrials que han restat al pla de la estació.





La colonia de Borgonya, va ser creada per una empresa
Escocesa que va establir une de les seus fabriques a aquestes
conrades, als marges del Riu Ter, element imprescindible per
fer anar les turbines, el cor de la fabrica.  El seu producte final
era el fil de cosir exclusivament.

Al fusionar-se amb la empresa Fabra amb industria a Sant
Andreu de Palomar, esdevingué H.F.C. Unim els dos cognoms
de les empreses. HILATURAS DE FABRA Y COATS. SA.

Actualment altre vegada sola. Coats te industries arreu del mon.
Borgonya, Sant Andreu de Palomar, Sant Marti de Provençals
i les delegacions de Madrid i Sevilla. Es varen tancar.

La colonia de Borgonya construidas les cases com si fos un poble
escoces, han passat a particulars i el cos de la fabrica, se dividid
lloanlo a diverses empreses.


Un dels varis carrers ocupat pels
visitants i convidats amb els seus
vehicles de epoca.


Aqui tenim, els industrials, aparcats
al pla de la estació. Borgonya, sempre 
ha disposat de estació. En la primera
epoca amb una via morta per descarregar
les bales de coto, dels tren. Despres sols
per viatgers. La linea es la de Barcelona
a La Tour de Carol.



Dues imatges de escalas de bombers que se han
pogut conservar. La de Vilaseca intacte, sense
restaurar i tirada per cavalls.
 I la de Borgonya, mes petita restaurada.



Com benvinguda als visitants, se els oferir un esmorzar de pa
 amb embrutits, a mes de un record de la trobada.
Tot seguit es visita lo visitable de la fabrica. Les golfes, molt
ben restaurades i la sala de calderes.A mes de tot el poble
 que en si es com si et trobessis desplaçat a Anglaterra. Amb 
Casino, Teatre, Economat.












Un cop tot visitat, i explicat per un guia del Museu del Ter
tocava l'hora del pica pica, en les instal·lacions del teatre, ja
que el Bar Casino es troba amb obres.





I com a colofó final, una bona calçotada, abans del aplec..



La festa ha acabat.


Imatges propietat de Xavier Castells Quintana.

diumenge, 16 de desembre del 2018

TROBADA DESEMBRE 2018.



Cada any els Amics del Transport i el Club Vehicles Historicsde  LLeida fem la trobada de germanor, per culminar el any de converses, amb les noves tecnologies com el  whatsapp, trobades esporàdiques amb alguns membres, trobades per canvis de criteris sobre mecànica, marques, grues, envergadures, estrenes i un sense acabar de histories del món del transport.


Cada any es venia celebrant en les contrades Lleidatanes, enguany la cosa ha canviat i la trobada ha estat a la comarca de Osona a cavall de Vic i Manlleu. Una manera de anar diversificant i cambia de paisatges.

Hem tingut gent de tota Catalunya e inclos un gran amic de Fonz a la provincia de Osca. Jose Manuel, el que ha tingut que fer mes kilòmetres per arribar, l'acompanya el Jordi Ibars de Soses, deunido tambe la distancia. Claudi Hergido, Siso, desde Alcarras, Emili de Balaguer, Maria Jesus i Toni pomes desde LLeida, Jordi Riera de Sant Andreu de la Barca.  Jordi i la família Sales de Reus.  Patiño, Maluquer, Liu, familia Casaponsa, Josep LLimos des de el Girones, Jordi Costa de el Mallol, territori d'en Bas. Els anfitrions el Toni i Francesc de Vic i Manlleu. Prades, Para i fill desde el Valles a Cardedeu. Arcadi Galbas i un servidor desde Barcelona. Y per acabar els mes intrèpids amb llurs camions.
 El Ramon Manonelles, amb el infatigable EBRO, clase C  i  el Joan Vallcorba i Senyora, amb el FORD 4 cilindres desde Sant Feliu de Codines.   Tot un èxit de trobada i esperant poder tornar a ferla.

 Els primers valents en ruta cap a Vic.
Ramon Manonelles i Joan Vallcorba.
A caball del EBRO i el FORD 4.











De la part de LLeida, tambe venien dos classics.


El punt de trobada seria just el llindar dels 
municipis de Malla i Vic on el company Toni,
 te la seu de la seva empresa de transport i cotxeres
per els classics que va restaurant.


Esperant als companys, que tot i el planol
no sens perdin, pel mig de un camp.


El Toni, ens esperava amb el Setra calent i els dos
Pegasos a punt de revista.









Els grupets i les tertúlies, no es fan esperar, a mida
 que va arribant els companys.
Els nouvinguts, tambe troben espai amb els classics
del Toni.








A les 9,30 toca anar cap esmorzar. El lloc, estará el 
Restaurant Can Pairot a Santa Cecilia de Voltrega.




Arribada al Restaurant.


Amb harmonia, durant el excel·lent esmorçar de
forquilla. Com era de esperar, un 10 per Can 
Pairot, on la qualitat/preu, es un fet.


Els vehicles del Club Històrics de LLeida a 
primera fila del Restaurant.


Ja ben tips, tornem a agafar el Setra, per desplaçar nos 
a la veïna   Manlleu, on visitarem el Museu  industrial
de la Conca del Ter, al seu pas per la comarca osonenca.


Aquest Museu, esta ubicat, dins la fabrica textil
Can Sanglas, on es ha guardat amb cura tots, o la
majoria del estris, maquinaria fer, des de que arriba
el cotó i surt convertit en fil, aixi com la turbina,
que amb la força del aigua, fa funcionar tota la 
fabrica.


El nostre guia el David, molt pacient amb nosaltres
 donant, les oportunes explicacions de cada maquina.


Hem baixat a peu d'aigua del canal cap a la turbina.



















Uns descendents, d'aquesta industria textil, tambe
varen ser los creadors de la motocicleta, montura
de les forçes armades Espanyoles, trafic i burots.
La moto SANGLAS.











Acabada la visita, la foto de rigor, amb els components
de la trobada a Falta de Xavier i Arcadi.


A continuació, fem un petit passeig, per la comarca
entre els pobles de Vic, Manlleu i Gurb, tot esperant
l'ora de dinar. Dinar que farem al Bar Restaurant, 
Estudis de Malla, recomanat per el company Toni.